ဘာျဖစ္လို႔ျမန္မာအကၡရာေတြ ဝိုင္းေနသလဲသိခ်င္ရင္ ဆက္ဖတ္ၾကည့္လိုက္ပါ

Unicode

သုေမာင္ရဲ႕By the way ဆိုတဲ့ စာအုပ္ထဲမွာပါတယ္။ သူ႔ကို ႏိုင္ငံျခားသားတစ္ေယာက္က ေမးတာ “ခင္ဗ်ားတို႔ျမန္မာစာကအဝိုင္းေလးေတြခ်ည္းပဲေနာ္”တဲ့။သုေမာင္ အံ့ၾသသြားတယ္။သူသတိမထားမိခဲ့တဲ့အရာမို႔လို႔။ ဘာျဖစ္လို႔ျမန္မာအကၡရာေတြ ဝိုင္းေနသလဲသိခ်င္ရင္ဆက္ဖတ္ၾကည့္လိုက္ပါ ။

ျမန္မာဗ်ည္း(၃၃)လုံး ဆိုတာ ဘယ္လို စတင္ျဖစ္ေပၚလာသလဲ ။ ေသခ်ာဖတ္ၾကည့္ပါ။ဗဟုသုတ ရပါတယ္။ျမန္မာဗ်ည္း( ၃၃-လုံး) ျဖစ္ေပၚလာပုံအေၾကာင္းေျပာရာ မွာ ဗ်ည္းေရာ သရေရာ ျမန္မာအကၡရာ ဘယ္လိုျဖစ္ေပၚလာတယ္ဆိုတာက စေျပာဖို႔လိုမွာေပါ့။

ျမန္မာအကၡရာဟာ အိႏၵိယႏိုင္ငံမွာBC- 500 ေလာက္ကေန700 -ေက်ာ္အထိ ထြန္းကားခဲ့တဲ့ ျဗာဟၼီ (Brahmi) အကၡရာက ဆင္းသက္လာေၾကာင္း ပညာရွင္ေတြက မိန႔္ဆိုၾကတယ္။ခရစ္ႏွစ္ဦးပိုင္းေလာက္မွာ

အိႏၵိယႏိုင္ငံသားေတြ အေရွ႕ေတာင္အာရွကို သေဘၤာႀကီးေတြနဲ႔ ႐ြက္လြင့္လာရာမွဗုဒၶဘာသာ၊ ဟိႏၵဴဘာသာ၊ အကၡရာ၊နီတိ က်မ္း၊ဓမၼသတ္က်မ္း စတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈေတြပါလာၿပီး အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံေတြမွာ ထြန္းကားတာပါ။

အဲဒီ အကၡရာဟာ မြန္လူမ်ိဳးေတြဆီ အရင္ေရာက္ၿပီးအဲဒီကမွတဆင့္ ျမန္မာေတြဆီေရာက္တယ္။ျမန္မာေတြက အဲဒီအကၡရာေတြကို ျမန္မာစကားသံေတြနဲ႔ အံဝင္ခြင္ က် ျဖစ္ေအာင္ လိုအပ္သလို မြမ္းမံအသုံးျပဳရာက ျမန္မာအကၡရာ ေပၚေပါက္လာတယ္လို႔ ယူဆၾကပါတယ္။

ျမန္မာအကၡရာ ဆိုရာ မွာ ဗ်ည္းေရာ၊ သရေရာ ပါ ဝင္ပါ တယ္ ။ဗ်ည္းေတြကို အမည္ေပးပုံက စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။ ဘယ္တုန္းကစၿပီး ကႀကီး-ခေခြး-ဂငယ္-ဃႀကီး-စတဲ့အမည္ေတြ ေပးတာလဲလို႔ စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ျမန္မာအကၡရာေတြကို ေပ႐ြက္ေပၚမွာ ကညစ္နဲ႔ အဝိုင္းပုံေရးေတာ့ မွ ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။

ေက်ာက္စာ စေရးထိုးတဲ့ ပုဂံေခတ္တုန္းကေတာ့ ခုလို ဝိုင္းဝိုင္းစက္စက္ မဟုတ္ေၾကာင္း ပုဂံေက်ာက္စာေတြကိုၾကည့္ရင္သိႏိုင္ပါ တယ္။ အဲဒီတုန္းက ေက်ာက္ေပၚမွာ ေဆာက္တို႔၊ ဘာတို႔နဲ႔ ထြင္းရတာမို႔ ေလးေထာင့္ပုံေတြ ထြင္းတယ္၊ မဝိုင္းေသးဘူး။ဝ-၀ကေလး ဝိုင္းဝိုင္းေရးလို႔ေျပာလို႔ မရေသး ဘူး။

ေပေပၚမွာေရးေတာ့ ေလးေထာင့္ေရးရင္ အဆင္မေျပဘူး။ ေပ႐ြက္အေၾကာေတြ စုတ္ျပတ္ႏိုင္တယ္။ အဝိုင္းေရးေတာ့ ပိုအဆင္ေျပတယ္။အဲဒီလိုအဝိုင္း ေရးတဲ့ ေခတ္ ေရာက္မွ ဗ်ည္းေတြရဲ႕ ပုံသ႑ာန္ကိုၾကည့္ၿပီး အမည္ေပးတာပါ။ ဒီေတာ့ ျမန္မာဗ်ည္းေတြဟာ မဝိုင္းခင္တုန္းက ကႀကီး-ခေခြး စတဲ့ အမည္ေတြ မရေသးဘဲက -ခ-လို႔ပဲ ေခၚလိမ့္မယ္ထင္တယ္။

ဗ်ည္းေတြကိုအမည္ေပးရာမွာ ဂုဏ္အရည္အေသြးအရ အမည္ေပးတာေရာ၊ပုံသ႑ာန္အရ အမည္ ေပးတာေရာ ေတြ႕ရ တယ္။ ကႀကီး၊ ဃႀကီး၊ ဏႀကီး၊ ဠႀကီး ဆိုတဲ့ အ ကၡရာေလးလုံးကို ႀကီးေလးလုံး-လို႔ေခၚၾကတယ္။ အဲ ဃႀကီး၊ ဏႀကီး၊ ဠႀကီးတို႔မွာေတာ့ ဂငယ္၊ နငယ္၊ လ(ငယ္) ဆိုတဲ့ အတြဲေတြ ရွိတယ္မဟုတ္လား။

ဒါေၾကာင့္ အႀကီးအငယ္ခြဲၿပီး အငယ္ေတြထက္ အ႐ြယ္ပမာဏႀကီးတဲ့ အကၡရာေတြကို ႀကီး-ထည့္ၿပီး ေခၚၾကတာေပါ့။ကႀကီးက်ေတာ့ ကငယ္ မရွိဘဲ ဘာျဖစ္လို႔က ႀကီးလို႔ေခၚရသလဲလို႔ ေမးစရာေပါ့။ဗ်ည္း ၃၃-လုံးမွာ ေရွ႕ဆုံးက ေခါင္းေဆာင္ဗ်ည္းျဖစ္လို႔ ကႀကီးလို႔ ေခၚတယ္လို႔လည္း ယူဆၾကတယ္။ ၃၃-လုံးမွာ အႀကီးဆုံးေပါ့။

ပုံသ႑ာန္က ဂငယ္ထက္ ၂-ဆ ႀကီးေနလို႔ ကႀကီးလို႔ေခၚတယ္လို႔လည္း ဆိုၾကတယ္။ ပုံသ႑ာန္အရ အမည္ေပးတဲ့ဗ်ည္းေတြကို ၾကည့္ပါ။ ေခြေခြ က ေလး ေနလို႔ခ-ေခြး ၊ လုံးလုံးကေလး ေနလို႔ စ-လုံး၊ လိမ္ေခြေနလို႔ ဆ-လိမ္၊ ေအာက္ကြဲေနလို႔ ဇ-ကြဲ၊ ေဘးကမ်ဥ္းဆြဲထားလို႔ ဈ-မ်ဥ္းဆြဲ၊ ရင္ကေလးေကာက္ ေနလို႔ ဍ-ရင္ ေကာက္၊ ဝမ္းပူေနလို႔ တ-ဝမ္းပူ၊

အငယ္အေထြးေလးျဖစ္လို႔ ဒ-ေဒြး (ဒေထြး)၊ေအာက္ပိုင္းကၿခိဳက္(ခ်ိဳင့္) ေနလို႔ ဓ-ေအာက္ၿခိဳက္၊ မတ္မတ္ ေစာက္ေစာက္ ရွိလို႔ ပ-ေစာက္၊ အ ထက္ ပိုင္းကၿခိဳက္(ခ်ိဳင့္)ေနလို႔ ဗ-ထက္ၿခိဳက္၊ကုန္းေနလို႔ ဘ-ကုန္း၊ပက္လက္လန္ေနလို႔ ယ-ပက္လက္၊အဖ်ားက ေကာက္ေန လို႔ ရ-ေကာက္-ဆိုၿပီး ပုံသ႑ာန္ အရ အမည္ေပးတာ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။အကၡရာတခ်ိဳ႕ရဲ႕ အမည္ေတြက ပုံသ႑ာန္ကို ႐ိုး႐ိုးေဖာ္ျပတာမဟုတ္ဘဲ ပုံသ႑ာန္တူတဲ့ အရာဝတၳဳေတြနဲ႔ ခိုင္း ႏႈိင္း အမည္ေပးတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေရွးကသုံးတဲ့ သံလ်င္းလို႔ေခၚတဲ့ ထမ္းစင္မွာပါတဲ့ ခ်ိတ္ေလးကို ေကာက္ေကာက္ကေလးမို႔ ဋ-သံလ်င္းခ်ိတ္၊ဝမ္းဘဲနဲ႔တူလို႔ ဌ-ဝမ္းဘဲ၊ေရမႈတ္နဲ႔တူလို႔ ဎ-ေရမႈတ္၊ဆင္ ရဲ႕ေျခေထာက္ကို ခတ္ရတဲ့ ထူးလိုအကြင္း ၂-ကြင္းပါလို႔ ထ-ဆင္ထူးလို႔ ေခၚေၾကာင္း ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။

င-မ-ဝ-သ-ဟ တို႔ကိုေတာ့ အမည္မေပးတာေတြ႕ရပါတယ္။ည- ယ-လ တို႔ကိုေတာ့ သာမန္အားျဖင့္ အမည္ မေပးေပမယ့္ လိုအပ္တဲ့အခါ ညႀကီး၊ ယပက္လက္၊ လ(ငယ္)လို႔ အမည္ေပးပါတယ္။ဉ ကို ဉ ကေလး၊ ည ကို ညႀကီးလို႔ ခြဲျခား ေခၚပါတယ္။ျမန္မာဗ်ည္း ၃၃-လုံးမွာ ည(ညႀကီး) ပဲပါတယ္။

ဉ (ဉ ကေလး) ကိုေတာ့ အသတ္အကၡရာအျဖစ္ပဲ သုံးတယ္။သံေယာဇဥ္တို႔၊ ဝိညာဥ္တို႔၊ အစဥ္အၿမဲ-တို႔မွာ သုံးသလို ေပါ့။ဒီေနရာမွာ ပါဠိဘာသာ မွာသုံး တဲ့ ညနဲ႔ ျမန္ မာ ဘာသာမွာသုံးတဲ့

ညကို ခြဲျခားမွတ္ရမယ္။ပါဠိဗ်ည္း ၃၃-လုံးမွာ ည မသုံးဘူး။ဉ ပဲသုံးတယ္။ဒါေၾကာင့္ ပုည ကို ပုဥ္+ဉ လို႔ အသံ ထြက္ ရတာေပါ့။ေရွ႕က ညကို အ သတ္အသံထြက္ရတယ္။

/ပုန္+ညာ့/လို႔ အသံထြက္ရတာေပါ့။ဒီလိုပဲ ပညာ/ပဥ္+ဉာ/ပ်င္ညာ။သုည/သုဥ္+ဉ /သုန္ညာ့၊ လို႔ အသံထြက္ရတယ္။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ပါဠိမွာညဟာ ဉ ၂-လုံးတြဲျဖစ္ တယ္။

ဉ ေရာ၊ ညေရာ သုံးတယ္။ျမန္မာမွာေတာ့ ညႀကီး ဉ ကေလးလို႔ ခြဲသုံးတယ္။ ဗ်ည္း ၃၃-လုံး မွာ ညႀကီးသုံးၿပီးအသတ္မွာ

ဉ သုံးတယ္လို႔ ခြဲျခားမွတ္သားႏိုင္ပါ တယ္။ျမန္မာစာမွာ ဉ နဲ႔ ဥနဲ႔ ေရာေထြးတတ္တယ္။ဉ (ဉ ကေလး) က ေျခေထာက္ ရွည္တယ္။ဥ (ဘဲဥ၊ ၾကက္ဥ-မွာပါတဲ့ အကၡရာ ဥ)က ေျခေထာက္ တိုတယ္။

ယပက္လက္ကို ရေကာက္နဲ႔ ယွဥ္ၿပီး ယပက္လက္လို႔ ခြဲျခားေခၚတယ္။ေရွ႕က ရကို ရႀကီး၊ ယကို ယငယ္လို႔လည္း ခြဲေခၚေသးတယ္။ ရႀကီးနဲ႔ ရငယ္ ေပါ့။လကို လည္း ဠနဲ႔ ယွဥ္ၿပီး လငယ္လို႔ ေခၚႏိုင္ပါတယ္။အကၡရာအမည္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေျပာစရာ

တခုက ဓေအာက္ၿခိဳက္ကို ေအာက္ကခ်ိဳင့္ေနလို႔ ဓေအာက္ၿခိဳက္ေခၚတယ္ေျပာ ၿပီး ေရးေတာ့ ေအာက္က မခ်ိဳင့္ပါလားလို႔ ေမးစရာရွိတယ္။ ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္စာေတြမွာ စေရးတုန္းက ဓ ဟာ အခုလို ေအာက္က ပိတ္မေနဘူး။ ဗ ေစာက္ထိုးေရးသလို

ေအာက္ကခ်ိဳင့္ေနတယ္။( ဗထက္ၿခိဳက္ ေျပာင္းျပန္ ပုံ စံမ်ိဳးေပါ့။)ဈ (ဈမ်ဥ္းဆြဲ) ကို စလုံးယပင့္-ဆိုၿပီး မွားသင္တဲ့ ဆရာမကေလးေတြ ရွိတယ္လို႔ ၾကားရတယ္။

ဈ ဟာ မူလအကၡရာမွာ သီျခားပုံသ႑ာန္ ရွိပါတယ္။ စလုံးကို ယပင့္ထားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေဘးက မ်ဥ္းဆြဲထားလို႔ ဈမ်ဥ္းဆြဲ ေခၚတယ္လို႔ မွတ္သင့္ပါတယ္။ကဲ ဒီ ေလာက္ဆိုရင္ ျပည့္စုံၿပီထင္ပါတယ္။

Crd

Zawgyi

သုေမာင္ရဲ႕By the way ဆိုတဲ့ စာအုပ္ထဲမွာပါတယ္။ သူ႔ကို ႏိုင္ငံျခားသားတစ္ေယာက္က ေမးတာ “ခင္ဗ်ားတို႔ျမန္မာစာကအဝိုင္းေလးေတြခ်ည္းပဲေနာ္”တဲ့။သုေမာင္ အံ့ၾသသြားတယ္။သူသတိမထားမိခဲ့တဲ့အရာမို႔လို႔။ ဘာျဖစ္လို႔ျမန္မာအကၡရာေတြ ဝိုင္းေနသလဲသိခ်င္ရင္ဆက္ဖတ္ၾကည့္လိုက္ပါ ။

ျမန္မာဗ်ည္း(၃၃)လုံး ဆိုတာ ဘယ္လို စတင္ျဖစ္ေပၚလာသလဲ ။ ေသခ်ာဖတ္ၾကည့္ပါ။ဗဟုသုတ ရပါတယ္။ျမန္မာဗ်ည္း( ၃၃-လုံး) ျဖစ္ေပၚလာပုံအေၾကာင္းေျပာရာ မွာ ဗ်ည္းေရာ သရေရာ ျမန္မာအကၡရာ ဘယ္လိုျဖစ္ေပၚလာတယ္ဆိုတာက စေျပာဖို႔လိုမွာေပါ့။

ျမန္မာအကၡရာဟာ အိႏၵိယႏိုင္ငံမွာBC- 500 ေလာက္ကေန700 -ေက်ာ္အထိ ထြန္းကားခဲ့တဲ့ ျဗာဟၼီ (Brahmi) အကၡရာက ဆင္းသက္လာေၾကာင္း ပညာရွင္ေတြက မိန႔္ဆိုၾကတယ္။ခရစ္ႏွစ္ဦးပိုင္းေလာက္မွာ

အိႏၵိယႏိုင္ငံသားေတြ အေရွ႕ေတာင္အာရွကို သေဘၤာႀကီးေတြနဲ႔ ႐ြက္လြင့္လာရာမွဗုဒၶဘာသာ၊ ဟိႏၵဴဘာသာ၊ အကၡရာ၊နီတိ က်မ္း၊ဓမၼသတ္က်မ္း စတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈေတြပါလာၿပီး အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံေတြမွာ ထြန္းကားတာပါ။

အဲဒီ အကၡရာဟာ မြန္လူမ်ိဳးေတြဆီ အရင္ေရာက္ၿပီးအဲဒီကမွတဆင့္ ျမန္မာေတြဆီေရာက္တယ္

။ျမန္မာေတြက အဲဒီအကၡရာေတြကို ျမန္မာစကားသံေတြနဲ႔ အံဝင္ခြင္ က် ျဖစ္ေအာင္ လိုအပ္သလို မြမ္းမံအသုံးျပဳရာက ျမန္မာအကၡရာ ေပၚေပါက္လာတယ္လို႔ ယူဆၾကပါတယ္။

ျမန္မာအကၡရာ ဆိုရာ မွာ ဗ်ည္းေရာ၊ သရေရာ ပါ ဝင္ပါ တယ္ ။ဗ်ည္းေတြကို အမည္ေပးပုံက စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။ ဘယ္တုန္းကစၿပီး ကႀကီး-ခေခြး-ဂငယ္-ဃႀကီး-စတဲ့အမည္ေတြ ေပးတာလဲလို႔ စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ျမန္မာအကၡရာေတြကို ေပ႐ြက္ေပၚမွာ ကညစ္နဲ႔ အဝိုင္းပုံေရးေတာ့ မွ ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။

ေက်ာက္စာ စေရးထိုးတဲ့ ပုဂံေခတ္တုန္းကေတာ့ ခုလို ဝိုင္းဝိုင္းစက္စက္ မဟုတ္ေၾကာင္း ပုဂံေက်ာက္စာေတြကိုၾကည့္ရင္သိႏိုင္ပါ တယ္။ အဲဒီတုန္းက ေက်ာက္ေပၚမွာ ေဆာက္တို႔၊ ဘာတို႔နဲ႔ ထြင္းရတာမို႔ ေလးေထာင့္ပုံေတြ ထြင္းတယ္၊ မဝိုင္းေသးဘူး။ဝ-၀ကေလး ဝိုင္းဝိုင္းေရးလို႔ေျပာလို႔ မရေသး ဘူး။

ေပေပၚမွာေရးေတာ့ ေလးေထာင့္ေရးရင္ အဆင္မေျပဘူး။ ေပ႐ြက္အေၾကာေတြ စုတ္ျပတ္ႏိုင္တယ္။ အဝိုင္းေရးေတာ့ ပိုအဆင္ေျပတယ္။အဲဒီလိုအဝိုင္း ေရးတဲ့ ေခတ္ ေရာက္မွ ဗ်ည္းေတြရဲ႕ ပုံသ႑ာန္ကိုၾကည့္ၿပီး အမည္ေပးတာပါ။ ဒီေတာ့ ျမန္မာဗ်ည္းေတြဟာ မဝိုင္းခင္တုန္းက

ကႀကီး-ခေခြး စတဲ့ အမည္ေတြ မရေသးဘဲက -ခ-လို႔ပဲ ေခၚလိမ့္မယ္ထင္တယ္။

ဗ်ည္းေတြကိုအမည္ေပးရာမွာ ဂုဏ္အရည္အေသြးအရ အမည္ေပးတာေရာ၊ပုံသ႑ာန္အရ အမည္ ေပးတာေရာ ေတြ႕ရ တယ္။ ကႀကီး၊ ဃႀကီး၊ ဏႀကီး၊ ဠႀကီး ဆိုတဲ့ အ ကၡရာေလးလုံးကို ႀကီးေလးလုံး-လို႔ေခၚၾကတယ္။ အဲ ဃႀကီး၊ ဏႀကီး၊ ဠႀကီးတို႔မွာေတာ့ ဂငယ္၊ နငယ္၊ လ(ငယ္) ဆိုတဲ့ အတြဲေတြ ရွိတယ္မဟုတ္လား။

ဒါေၾကာင့္ အႀကီးအငယ္ခြဲၿပီး အငယ္ေတြထက္ အ႐ြယ္ပမာဏႀကီးတဲ့ အကၡရာေတြကို ႀကီး-ထည့္ၿပီး ေခၚၾကတာေပါ့။ကႀကီးက်ေတာ့ ကငယ္ မရွိဘဲ ဘာျဖစ္လို႔က ႀကီးလို႔ေခၚရသလဲလို႔ ေမးစရာေပါ့။ဗ်ည္း ၃၃-လုံးမွာ ေရွ႕ဆုံးက ေခါင္းေဆာင္ဗ်ည္းျဖစ္လို႔ ကႀကီးလို႔ ေခၚတယ္လို႔လည္း ယူဆၾကတယ္။ ၃၃-လုံးမွာ အႀကီးဆုံးေပါ့။

ပုံသ႑ာန္က ဂငယ္ထက္ ၂-ဆ ႀကီးေနလို႔ ကႀကီးလို႔ေခၚတယ္လို႔လည္း ဆိုၾကတယ္။ ပုံသ႑ာန္အရ အမည္ေပးတဲ့ဗ်ည္းေတြကို ၾကည့္ပါ။ ေခြေခြ က ေလး ေနလို႔ခ-ေခြး ၊ လုံးလုံးကေလး ေနလို႔ စ-လုံး၊ လိမ္ေခြေနလို႔ ဆ-လိမ္၊ ေအာက္ကြဲေနလို႔ ဇ-ကြဲ၊ ေဘးကမ်ဥ္းဆြဲထားလို႔ ဈ-မ်ဥ္းဆြဲ၊ ရင္ကေလးေကာက္ ေနလို႔ ဍ-ရင္ ေကာက္၊ ဝမ္းပူေနလို႔ တ-ဝမ္းပူ၊

အငယ္အေထြးေလးျဖစ္လို႔ ဒ-ေဒြး (ဒေထြး)၊ေအာက္ပိုင္းကၿခိဳက္(ခ်ိဳင့္) ေနလို႔ ဓ-ေအာက္ၿခိဳက္၊

မတ္မတ္ ေစာက္ေစာက္ ရွိလို႔ ပ-ေစာက္၊ အ ထက္ ပိုင္းကၿခိဳက္(ခ်ိဳင့္)ေနလို႔ ဗ-ထက္ၿခိဳက္၊ကုန္းေနလို႔ ဘ-ကုန္း၊ပက္လက္လန္ေနလို႔ ယ-ပက္လက္၊အဖ်ားက ေကာက္ေန လို႔ ရ-ေကာက္-ဆိုၿပီး ပုံသ႑ာန္ အရ အမည္ေပးတာ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။အကၡရာတခ်ိဳ႕ရဲ႕ အမည္ေတြက ပုံသ႑ာန္ကို ႐ိုး႐ိုးေဖာ္ျပတာမဟုတ္ဘဲ ပုံသ႑ာန္တူတဲ့ အရာဝတၳဳေတြနဲ႔ ခိုင္း ႏႈိင္း အမည္ေပးတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေရွးကသုံးတဲ့ သံလ်င္းလို႔ေခၚတဲ့ ထမ္းစင္မွာပါတဲ့ ခ်ိတ္ေလးကို ေကာက္ေကာက္ကေလးမို႔ ဋ-သံလ်င္းခ်ိတ္၊ဝမ္းဘဲနဲ႔တူလို႔ ဌ-ဝမ္းဘဲ၊ေရမႈတ္နဲ႔တူလို႔ ဎ-ေရမႈတ္၊ဆင္ ရဲ႕ေျခေထာက္ကို ခတ္ရတဲ့ ထူးလိုအကြင္း ၂-ကြင္းပါလို႔ ထ-ဆင္ထူးလို႔ ေခၚေၾကာင္း ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။

င-မ-ဝ-သ-ဟ တို႔ကိုေတာ့ အမည္မေပးတာေတြ႕ရပါတယ္။ည- ယ-လ တို႔ကိုေတာ့ သာမန္အားျဖင့္ အမည္ မေပးေပမယ့္ လိုအပ္တဲ့အခါ ညႀကီး၊ ယပက္လက္၊ လ(ငယ္)လို႔ အမည္ေပးပါတယ္။ဉ ကို ဉ ကေလး၊ ည ကို ညႀကီးလို႔ ခြဲျခား ေခၚပါတယ္။ျမန္မာဗ်ည္း ၃၃-လုံးမွာ ည(ညႀကီး) ပဲပါတယ္။

ဉ (ဉ ကေလး) ကိုေတာ့ အသတ္အကၡရာအျဖစ္ပဲ သုံးတယ္။သံေယာဇဥ္တို႔၊ ဝိညာဥ္တို႔၊ အစဥ္အၿမဲ-တို႔မွာ သုံးသလို ေပါ့။ဒီေနရာမွာ ပါဠိဘာသာ မွာသုံး တဲ့ ညနဲ႔ ျမန္ မာ ဘာသာမွာသုံးတဲ့

ညကို ခြဲျခားမွတ္ရမယ္။ပါဠိဗ်ည္း ၃၃-လုံးမွာ ည မသုံးဘူး။ဉ ပဲသုံးတယ္။ဒါေၾကာင့္ ပုည ကို ပုဥ္+ဉ လို႔ အသံ ထြက္ ရတာေပါ့။ေရွ႕က ညကို အ သတ္အသံထြက္ရတယ္။

/ပုန္+ညာ့/လို႔ အသံထြက္ရတာေပါ့။ဒီလိုပဲ ပညာ/ပဥ္+ဉာ/ပ်င္ညာ။သုည/သုဥ္+ဉ /သုန္ညာ့၊ လို႔ အသံထြက္ရတယ္။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ပါဠိမွာညဟာ ဉ ၂-လုံးတြဲျဖစ္ တယ္။

ဉ ေရာ၊ ညေရာ သုံးတယ္။ျမန္မာမွာေတာ့ ညႀကီး ဉ ကေလးလို႔ ခြဲသုံးတယ္။ ဗ်ည္း ၃၃-လုံး မွာ ညႀကီးသုံးၿပီးအသတ္မွာ

ဉ သုံးတယ္လို႔ ခြဲျခားမွတ္သားႏိုင္ပါ တယ္။ျမန္မာစာမွာ ဉ နဲ႔ ဥနဲ႔ ေရာေထြးတတ္တယ္။ဉ (ဉ ကေလး) က ေျခေထာက္ ရွည္တယ္။ဥ (ဘဲဥ၊ ၾကက္ဥ-မွာပါတဲ့ အကၡရာ ဥ)က ေျခေထာက္ တိုတယ္။

ယပက္လက္ကို ရေကာက္နဲ႔ ယွဥ္ၿပီး ယပက္လက္လို႔ ခြဲျခားေခၚတယ္။ေရွ႕က ရကို ရႀကီး၊ ယကို ယငယ္လို႔လည္း ခြဲေခၚေသးတယ္။ ရႀကီးနဲ႔ ရငယ္ ေပါ့။လကို လည္း ဠနဲ႔ ယွဥ္ၿပီး လငယ္လို႔ ေခၚႏိုင္ပါတယ္။အကၡရာအမည္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေျပာစရာ

တခုက ဓေအာက္ၿခိဳက္ကို ေအာက္ကခ်ိဳင့္ေနလို႔ ဓေအာက္ၿခိဳက္ေခၚတယ္ေျပာ ၿပီး ေရးေတာ့ ေအာက္က မခ်ိဳင့္ပါလားလို႔ ေမးစရာရွိတယ္။ ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္စာေတြမွာ စေရးတုန္းက ဓ ဟာ အခုလို ေအာက္က ပိတ္မေနဘူး။ ဗ ေစာက္ထိုးေရးသလို

ေအာက္ကခ်ိဳင့္ေနတယ္။( ဗထက္ၿခိဳက္ ေျပာင္းျပန္ ပုံ စံမ်ိဳးေပါ့။)ဈ (ဈမ်ဥ္းဆြဲ) ကို စလုံးယပင့္-ဆိုၿပီး မွားသင္တဲ့ ဆရာမကေလးေတြ ရွိတယ္လို႔ ၾကားရတယ္။

ဈ ဟာ မူလအကၡရာမွာ သီျခားပုံသ႑ာန္ ရွိပါတယ္။ စလုံးကို ယပင့္ထားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေဘးက မ်ဥ္းဆြဲထားလို႔ ဈမ်ဥ္းဆြဲ ေခၚတယ္လို႔ မွတ္သင့္ပါတယ္။ကဲ ဒီ ေလာက္ဆိုရင္ ျပည့္စုံၿပီထင္ပါတယ္။

Crd